Annemieke is een vakvrouw en houdt van samenwerken. Maar val haar niet lastig met onzin. Haar motto is: complexe problemen kun je niet alleen oplossen. Ze betrekt veel partijen vanaf de start bij Coolzaad. De speeltuin, lokaal welzijnswerk, onderwijs, Thuis Op Straat, buurtbewoners, de corporatie, studenten. Met elkaar zetten ze er de schouders onder.

Tijdens de openingsdag in Jaffa (april 2011) zijn ruim 125 kinderen en volwassenen in de weer met het klaarzetten van Coolzaad en ruim 70 stadsmoestuintjes. Aan de journalist van de lokale krant legt Annemieke uit: ‘We hanteren hier het volkstuinenmodel. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen tuin. In ons geval stadsmoestuintjes van een vierkante meter. En met elkaar zijn we verantwoordelijk voor het geheel.’ Annemieke maakt simpele dingen niet onnodig complex. Die taal slaat aan. Coolzaad wortelt in de buurt.

‘Bart, ik ben zojuist gebeld. Prinses Máxima komt op bezoek!’ zegt Edward. ‘Dan mag ik wel een pak kopen,’ reageert Bart. Samen gaan ze naar Suit Supply en laten zich in nette kleding hijsen. Ze bekijken zichzelf in de spiegel. Ja, die gasten zijn het geitenwollensokkengebeuren wel ontgroeit.

Ze haasten zich terug. Per auto arriveert het koninklijk bezoek. Beide heren stralen in de zon aan de zijde van de prinses. Ze weet precies waar het om draait bij BuurtLAB. Wat een vakvrouw! Het bezoek levert Coolzaad extra publiciteit op. Hierdoor groeit de vraag in andere buurten naar de moestuinaanpak-om-de-hoek.

Ook het bedrijfsleven ziet wat er gebeurt. Met Nutricia wordt een heel programma rondom moestuintjes voor peuterspeelzalen en kinderopvangcentra ontwikkeld. Peuters aan de verse groente! Nutricia ontwikkelt het voedingsgedeelte, BuurtLAB het moestuingedeelte. Ieder zijn/haar vak.