Edward zit achter zijn macbook, zwoegend en zwetend op een aanvraag voor BuurtLAB. Bij een fonds/gemeente hebben ze de kans om 2.500 euro te ‘krijgen’ voor een groep bewoners. Bewoners die zich met ziel en zaligheid inzetten voor hun buurt en een potje met geld goed kunnen gebruiken.

Zijn scherm is gevuld met Excel voor de begroting, Word voor het plan, PDFjes met uitreksel Kamer van Koophandel en de Statuten, foto’s van de buurt, Safari en Google, een beveiligd documentje met talloze gebruikersnamen en passworden, screenshot bankrekening met recente gegevens, de voorwaarden vanuit het fonds/gemeente , mails met bewoners. De telefoon gaat. Bart. ‘Hey Ed, goedemorgen! Goed weekend gehad?’ ‘Ja, wel ok. Zaterdag wat gewerkt op de volkstuin en gisteren alvast wat dingen gedaan voor de aanvraag van die bewoners.’ antwoordt Edward. ‘En, jij? Trouwens wat een herrie man bij jou.’ ‘Best wel druk weekend hier. We zijn druk in de tuin aan de slag. Veel snoeiwerk man. Jaren niets aan gedaan. Moet nu toch een keer gebeuren. Bezig met zo’n heggeschaar, maar nu zit dat snoer weer helemaal door elkaar. Word ik wel moedeloos van.’ zucht Bart. ‘Accu Bart. Accu. Tegenwoordig heb je van die dingen op accu’s. Dan raak je nooit de draad meer kwijt zeg maar.’ reageert Edward. ‘Echt? Bestaat dat al? Man wat gaat die ontwikkeling snel zeg. Kan het haast niet meer bijbenen. We worden oud Ed. Maar heb jij die aanvraag al de deur uit?’ vraagt Bart. ‘Ben bezig. Alles staat op open op mijn scherm. Er komt nog net geen rook uit mijn macbook. Wat een gedoe zeg. Maar ik heb nu mijn gebruikersnaam en password gevonden en dan kan ik de boel uploaden Bart.’ ‘Mooi man. Ik ga even dat snoer ontwarren nu. O ja …ik zag, dat als je er niet uitkomt, het fonds/gemeente een instructievideo heeft gemaakt waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe het werkt! Komt goed Ed. Ik ga snoeien.’ Bart hangt op en Edward tuurt op zijn scherm.

Hij logt in en komt in het online-gedeelte van het fonds/gemeente. ‘Welkom! In 6 stappen doet u uw aanvraag. Mocht u de draad kwijt raken, bekijken onze online instructievideo! Succes met uw aanvraag en u hoort binnenkort van ons.’ 6 stappen?! Instructievideo?! Wat is dit?! denkt Edward. Enigszins geïrriteerd belt hij het fonds/gemeente. Na het doorlopen van het automatische menu, krijgt hij iemand aan telefoon. Edward legt zijn verhaal uit. ‘Kan het niet simpeler? Hier komt toch geen bewoner meer uit?! Eerlijk gezegd vind ik het idioot ingewikkeld. Zo haken mensen af. Voelen ze zich buitengesloten. Niet gehoord en niet gezien. En dat is precies wat jullie niet willen.' ‘Ik begrijp het meneer. Maar wij hebben een aanvraagsysteem ontworpen, waarin u natuurlijk centraal staat, en alleen langs deze weg kunt u een aanvraag doen. In de online-instructievideo staat alles helder uitgelegd. Nogmaals dank voor uw feedback en wilt u nadat ik heb opgehangen nog even blijven hangen om dit gesprek een beoordeling te geven?!. Fijne dag.’

Er zit niets anders op. Het moet dan maar. Alles voor het goede doel. Rond het middaguur kan Edward eindelijk op de verzendknop drukken. Na luttele seconden een mail van het fonds/gemeente. ‘Nu al een reactie l?! Dat is snel.’ mompelt Edward. Hij opent Mail: ‘Dit is een automatisch bericht van het fonds/gemeente. U kunt niet reageren op deze mail. Wij hebben uw aanvraag ontvangen. Wij gaan eerst bekijken of uw aanvraag compleet is. Het besluit om u een bijdrage toe te kennen, kunt u over 8 tot 10 weken van ons verwachten.’ Spannend!